Monday 19 September 2016

Berkelah di Tanjung Asam, Penang

Berkelah di Tanjung Asam

Hari ini aktiviti bersama keluarga. Ye la, duduk rumah sahaja kan tak best. 3 hari cuti tapi duduk di rumah je, tiada aktiviti yang menarik. So, terfikir hari ini untuk berkelah di Tanjung Asam, Penang.


Berkelah di Tanjung Asam


Apa yang menarik disini? Pada saya, tempat ini sangat strategik untuk berkelah santai-santai. Terdapat Gazebo yang berbumbung yang sangat kukuh. Kalau nak bermalam di sini pun boleh. Tengok tu Cik Puan Liya Mamaharraz sedang main pondok-pondok di sana.


Berkelah di Tanjung Asam, Penang


Sekiranya anda membawa bayi kecil, boleh di tempatkan di bawah pondok. Aneeq sangat suka baring di sini bertiupan angin pantai.

Berkelah di Tanjung Asam, Penang

Biasanya berkelah, kita gunakan unggun api atau tapak BBQ. Kali ni saya buat kelainan dengan memasak menggunakan portable Dapur gas. Kat mana nak dapatkan dapur gas ini? Mudah je, di Giant pun ada. Harga pun tak sampai RM 50.00. So, dapat masak nugget dan kentang goreng di tepi pantai. sekejap je dah boleh jamah makanan.

Berkelah di Tanjung Asam, Penang

Kalau ada yang Kaki Pancing, boleh juga memancing laut dalam dengan menyewa bot yang disediakan. Bot sebesar ini boleh membawa 10 orang dan bayaran sewanya, perlu tanya tekong dia.

Berkelah di Tanjung Asam, Penang

Di sini juga ada tempat untuk Rekreasi Memancing. Lihat kawasan batu di hujung belakang saya. Di situ, pernah ada yang dapat ikan siakap. Namun kena tengok keadaan air juga. Saya pun tak berapa pandai nak menjangka keadaan air. Ada yang cakap, kena dapatkan air pasang penuh dan air yang tenang, mungkin ada ikan besar menanti di situ. sebabnya kawasan ini juga terdapat banyak udang sebesar ibu jari.

Berkelah di Tanjung Asam, Penang

So, bagi yang nak ber'camping' di sini, sangat digalakkan. Kalau waktu cuti, macam biasa la ye, memang ramai yang mandi manda. 

Info ini berguna kepada sesiapa yang hendak melawat Penang. Jangan lupa, add friend dengan saya di facebook [Dzahir Rahim]. Pelbagai info menarik saya akan kongsikan lagi. Wassalam..

No comments:

Post a Comment